Solemaids

Solemaids – Løsningen til idrætsaktive børn med hælsmerter

Hvad er Severs Syndrom:
Severs Syndrom er en smertefuld tilstand, som rammer den bagerste del af hælbenet. Smerten opstår, når gentagne belastninger som løb og spring, forstyrre hælbenets vækstzone, som for børn er under hormonel forandring og som stadig er blød.

Tilstanden er normal og ufarlig, men kan være meget smertefuld, og rammer oftest børn i alderen 8-14 år, og tilstanden forsvinder først, når de åbne vækstzoner i hælen lukker og forkalker til.

Hvem kan få Severs Syndrom:
I princippet kan alle børn blive ramt af Severs Syndrom, men det er fortrinsvis børn med et højt fysisk aktivitetsniveau, der udvikler Servers Syndrom. Idrætsaktive børn, der dyrker sport flere gange om ugen, er særligt udsatte, men det kan også ses ved et meget aktivt barn, som ikke går til en sportsgren. Severs Syndrom ses blandt børn, der går til idrætsgrene, hvor løb og spring indgår i aktiviteten.

Hvordan udvikler hælsmerterne sig:
Severs Syndrom begynder ofte med, at barnet er øm om hælen efter sport. Senere kan det være barnet har decideret smerter i forbindelse med aktiviteten. Den vedvarende belastning, som hælen udsættes for, kan forværre tilstanden så meget, at barnet vil opleve ikke at kunne gennemføre aktiviteten eller helt skal holde helt pause fra træning og kamp.

Hvordan virker Solemaids:
Solemaids er en indlægssål, som med kiler, flytter belastningen fra den bagerste del af hælen, hvor de åbne vækstzoner sidder, og længere frem på foden. Kilerne i sålen løfter hælbenet op, så hælen “svæver”, og barnet kan nu både løbe og springe, uden at belaste den bagerste del af hælen, hvor irritationen sidder. Sålerne bliver individuelt tilpasset til barnet. Der er tale om et dansk produkt, hvor kvaliteten er i højsædet. Ved brug af sålerne, oplever

9 ud af 10 børn en forbedring MED DET SAMME. Der gives

6 ugers tilfredshedsgaranti på sålerne. Det betyder, at såfremt barnet ikke har haft en effekt af sålerne indenfor 6 uger, kan sålerne returneres og prisen for sålerne refunderes fuldt ud.

Røntgenbillede af hælens vækstzone ved en 10-årig.

Test selv dit barn

​Stammer hælsmerterne fra Severs Syndrom ?​

• Dit barn er idrætsaktivt.
  • Dit barn lider af konstante eller tilbagevendende smerter i hælene.
  • I har prøvet at holde barnet fra sport, men så snart han eller hun vender tilbage, opstår der smerter påny.

Kan man svarer ja til ovenstående spørgsmål, er der stor sandsynlighed for, at barnet lider af Severs Syndrom.

Man kan teste barnet hjemme med følgende tests:

• Squeeze testen
  • Hælgangstesten

Vejledning til hvordan testene skal foretages, kan ses i filmen

Hjørring Fysioterapi

Østergade 52 C
9800 Hjørring

Telefon 98923329
E-mail : info@hjoerring-fysioterapi.dk

Hjørring Fysioterapi (Træningscenter)

Fanøvej 2
9800 Hjørring