NMES – El- stimulation

Hvad er NMES

NMES – Neuromuskulær stimulation – er en moderne og effektiv udgave af el-stimulation, som har været brugt inden for fysioterapien i mange år. Det har primært været brugt til smertelindring, men med NMES kan el-stimulation nu også benyttes som træningsform, f.eks. i forbindelse med genoptræning, præstationsfremmende træning eller til behandling af dropfod.

Hvad kan NMES anvendes til:

• Genoptræning efter neurologiske skader skader
    – Ved at benytte NMES under den neurologiske genoptræning, kan man stimulere den ønskede muskelaktivering under specifik og funktionel træning. Man kan med NMES reducere spasticiteten ved at hæmme muskelaktiviteten i den spastiske muskel.
  • Genoptræning efter en skade eller operation
    – Efter en skade eller operation er der ofte nedsat muskelfunktion og muskelstyrke. Med NMES kan man træne specifikke muskler effektivt og tidligt i forløbet, hvilket kan forkorte genoptræningsforløbet.​
  • Præstationsfremmende træning
    – Ved at bruge NMES under styrketræning kan musklen tvinges til at skave større spænding end kroppen selv er i stand til. Dette kan give en meget intensiv og specifik træning. Man kan med NMES laves meget effektiv excentrisk træning ved at få patienten til at arbejde mod bevægelse som el-stimulationen fremkalder.​
  • Restitution
    -NMES kan effektivt bruges til at øge cirkulationen lokalt i musklen. Derved fremmes bortskaffelsen af mælkesyre og affaldsprodukter og muskelstivhed reduceres. Man kan derved hurtigere restituere fra hård træning eller konkurrence.​
  • Smerter
    – Man kan symptombehandle smerter effektivt med el-stimulation. El-stimulationen kan smertelindre ved at “bedøve” området ved at påvirke følenerverne i området. Ved el-stimulation af muskulaturen i området kan udskillelsen af endorfiner (kroppens egen naturlige “morfin”) øges og man opnår herved smertelindring i timerne efter behandlingen.
    Smertebehandling med el-stimulation kan sammenlignes med at tage smertestillende medicin, det lindrer smerten i en periode, men det påvirker ikke årsagen til smerten.​

Sådan foregår behandlingen med NMES

Til behandlingen bruges et lille apparat, Compex, samt nogle elektroder, der placeres på huden. Via elektroderne ledes en svag strøm ind i muskulaturen og stimulerer til muskulær spænding/afspænding. Det betyder, at man via NMES kan aktivere en muskel, som kroppen ikke kan aktivere på egen hånd, eller man kan opnå en kraftigere aktivering af en muskel end ved normal træning. Der er en egenbetaling på elektroderne, som du selv skal medbringe til din behandling.

Bivirkninger

Der er ingen egentlige bivirkninger ved NMES. Dog forekommer der under stimuleringen en kraftig snurren, som de fleste skal vænne sig til. Ved præstationsfremmende styrketræning med NMES kan musklerne gå i krampe, hvilket er ubehageligt. Man kan efter træningen opleve træningsømhed, også kaldet DOMS (forsinket muskelømhed). Dette er typisk kun hos personer med stærke muskler, der i forvejen træner meget. Hos patienter med muskeltab efter operation eller ved neurologiske skader ses det sjældent

Du kan have gavn af NMES hvis du:

• Skal genoptrænes og har dårlig aktivering af en muskelgruppe
  • Skal/er blevet opereret
  • Har midlertidig lammelser efter en blodprop/hjerneblødning
  • Har muskler der kramper
  • Har muskler med spasticitet
  • Skal optimere helingsprocessen efter en skade
  • Skal smertelindre efter en skade
  • Ønsker at optimere din træning
  • Skal øge restitutionen efter træningen